Jak odnaleźć się wśród szkolnych ,,rupieci"?

 

Jak odnaleźć się wśród szkolnych ,,rupieci''?

czyli dlaczego mamy problem z podstawowymi czynnościami i jak temu zaradzić prosto i łatwo?


BAŁAGAN W GŁOWIE 

Znaczna część uczniów gryzie się z pewnym dylematem. Powstaje on wtedy, gdy przestajemy być zorganizowani, a jest nim ,,bałagan w głowie''. Co prawda zwykle łatwo jest go okiełznać, jednak istnieją wyjątki. Wtedy jesteśmy zmuszeni do użycia środków dezynfekcji, by pozbyć się zarazków, czyli zbędnych myśli, które tylko zaśmiecają nasz umysł i zakrywają przydatne informacje. Usuwanie ich w celu zachowania czystości przypomina segregowanie śmieci

Czym może skutkować zamieszanie w głowie?

Spróbuj w tej samej chwili, gdy ktoś ci coś tłumaczy robić przysiady. Słyszysz jego głos, w miarę wiesz o co mu chodzi, a jednak koncentrujesz się również na poprawnym wykonaniu ćwiczenia. Inny przykład - nauczyciel prezentuje na tablicy trudne obliczenia. Ty, zamiast intensywnie zastanawiać się nad jego prawidłowym rozwiązaniem rozmawiasz z kolegą obok. On zadaje niekiedy pytania, więc szczególnie się skupiasz nad tym, co ma ci do przekazania. Jak myślisz, czy wyniosłeś z lekcji tyle, ile wyniósłbyś słuchając tylko nauczyciela?


Co zrobić, żeby stare wskazówki, idee wróciły?

Pewnie wielokrotnie widziałeś, bądź nawet stosowałeś sposób zapisywania różnych rzeczy na kartce. Zapewne ta czynność wzięła się stąd, że nie byliśmy w stanie czegoś zapamiętać i uwiecznialiśmy to na kartce, chcąc nareszcie nie musieć o wszystkim pamiętać. Co jeżeli mamy zamiar później odkopać te treści? Należy zastosować ten sam patent! Do tego mamy prawo przy tym się świetnie bawić, używając choćby kolorowych, fikuśnych długopisów.

Dlaczego zbyt wiele myślenia zakłóca efektywną pracę?

Człowiek z natury lepiej pracuje gdy ma jedno wyznaczone zadanie, nie może się przecież rozdwoić. Utrzymanie podzielnej uwagi jest nie lada egzaminem dla mózgu. Plan działań, choćby w formie notatki już ułatwia nam wykonywanie swoich obowiązków. Wiemy, że o wyznaczonej porze mamy wykonać tą czynność, a np. godzinę później jakąś inną. 


Co schować, co wyrzucić, a co zostawić?

Zanim przystąpisz do porządkowania, pamiętaj, że myśli, które teraz wydają się kompletnie bezużyteczne mogą w przyszłości być bardzo istotne, a nawet zbawienne. Spróbuj przewidzieć następujące sytuacje, odpowiadając na pytania:

1. Czy to może przydać mi się w kontynuacji nauki? [w kolejnej szkole, na studiach, w pracy]

2. Czy to może przydać mi się w konwersacji z kimś? [w innym języku, lub swoim]

3. Czy to może przydać mi się w trudnych życiowych chwilach?

4. Czy to może przydać mi się w życiu, w którym będę polegał tylko na sobie?

5. Czy to może przydać mi się w zwykłej codzienności?

Zawsze skreśl w głowie te, które są prawdopodobne, a zobaczysz, czy faktycznie to priorytet. Nie zapominaj oczywiście o tym, że fragmenty umiejętności, kształtujących nas nie będą odpowiadać na te pytania, mimo to są podstawą.


DOBRE WARUNKI PRACY

Przeznacz kawałek, a zyskaj o wiele więcej!

Masz problem z szukaniem pomocy naukowych, starych zeszytów, podręczników, bo są one na całym terenie twojego pokoju, lub mieszkania? Co ty na to, żeby skończyć z tym i zagospodarować jego kawałek, aby więcej nie musieć się tym więcej martwić? Oto nasza propozycja - Opróżnij szufladę, półkę. Jeżeli nie masz takiej możliwości spróbuj znaleźć obszerne pudełko, czy też postaw na wyodrębnienie kąciku dowolnego pokoju. Miejsce, jakie ci odpowiadało zapełnij całkowicie materiałami pomagającymi w nauce. Repetytoriami, szkolnymi tablicami, słownikami, książkami o gramatyce, ortografii... Całe to zamieszanie szybko się skończy, ale zostawi widoczne korzyści. Czas nie będzie zmarnowany na szukanie rzeczy, a wykorzystany w całości. Nie będziesz musiał wracać myślami do momentu, gdy coś gdzieś postawiłeś, kiedy będziesz tego potrzebował. 

Oprócz przemeblowania staraj się utrzymywać porządek w czterech ścianach, gdzie poszerzasz swoje horyzonty. Chaos dookoła źle wpływa na naszą koncentrację, innymi słowy - rozprasza.

ZAPAMIĘTYWANIE

Wykonaj fiszki do powtórki!

Choćbyśmy się nie wiem jak starali nie przetrzymamy każdej uwagi, ważnej wypowiedzi na zawsze. Kiedyś odleci bez zapowiedzi, dla nas to będzie kłopotliwe. Powtórki z poradników mają jeden minus - jest w nich nie tylko to co potrzebne. Pełno tam drugoplanowych faktów, niepotrzebnych faktów i zupełnie niepotrzebnych faktów. Jak ktoś ma czas - proszę bardzo, niech wgłębia się w encyklopedie, nie zaszkodzi mu to na pewno. Jednak z doświadczenia każdy uczeń wie, że zdarzają się małe kryzysy - nie mamy tyle godzin, żeby akurat to wszystko przeanalizować. Dlatego właśnie zachęcamy do tworzenia fiszek. To kawałek papieru [może być dwustronny] służący do szybkiej i efektywnej nauki. Są nawet gotowe fiszki, choć w gruncie rzeczy mamy możliwość zrobienia podobnych. Idealne dla wzrokowców będą zawierały rysunki, kolorowe elementy. Zapisz w nich istotne informacje, wzory itp. w takiej formie, byś mógł prosto sobie potem to powtórzyć. Nie omijaj ich zbyt wielu!


Nuda wrogiem wkuwania!

Nie zanudź się podczas uczenia się. Dlaczego? - przestaniesz w pewnej chwili uważać i nie zapamiętasz, przynajmniej za którymś razem. Stosuj wiele metod! Baw się w nauczyciela, rób samemu dla siebie karty pracy, sprawdziany, kartkówki, tłumacz na głos szczególne tematy! 


Skojarz!

Podam ci niezawodne antidotum na ciężkie rzeczy do zapamiętania! Skojarzenie jest to słowo, bądź zdanie, które łączy nam się z innym, kojarzy. Zdanie ,,Kruk leciał na balkon'' prosto zapamiętać, prawda? Zaskoczę cię - pewnie za kilka dób nie przypomnisz sobie jednego słowa z niego. Aby temu zapobiec wyobraź sobie całą akcję i skojarz. 

Przykładowe wyobrażenie - Jubiler kruk wleciał na bal konno.

Zadbaj o detale. W odpowiednim wyobrażeniu nie zabraknie śmiesznych skojarzeń, wręcz głupich - takie lepiej się pamięta. Wyobrażenie powyżej nie ma sensu, mimo to jest dobre!


Zamień na pamięć przestrzenną!

Pewnie zdarzyło ci się iść na zakupy i zapomnieć co tak właściwie miałeś kupić. Stwórzmy podobną listę, ale z przyborami szkolnymi - 

Długopisy sztuk 3

Pióro 

Zeszyty sztuk 16

Efekt powtarzania ciągle w kółko tych fraz nie jest zadowalający, spróbuj tak:

Wyobraź sobie swój dom. Widzisz? Pomieszczenia są ułożone w ten sposób, że możemy je ponumerować. Dobrze. Umieść rzeczy z listy w tych pokojach. Ma być śmiesznie, nie zapominaj o tym!

Przykładowe wyobrażenie - 3 długopisy grają na konsoli w salonie, pióro skacze po łyżce w kuchni, a 16 zeszytów bierze prysznic w łazience.

Albo inaczej. Wyobraź sobie swoje ciało. Głowa, tułów i tak dalej. Widzisz? Ułóż rzeczy od początku, czyli czubka głowy. Zaczynamy!

Przykładowe wyobrażenie - 3 długopisy wiszą na twoich uszach [jak kolczyki], pióro zapchało ci nos, a 16 zeszytów sterczy na twoich ramionach, tworząc obwisłą koszulę.

Jesteś w nie ubrany, co na pewno zachowasz w pamięci!


CZYSTE I WIDOCZNE

Estetyczny zeszyt kluczem do sukcesu!

Każdy przez lata uczęszczania do placówki zwanej ,,szkoła'' słyszał już to zdanie z ust nauczycieli

- Estetyczny zeszyt kluczem do sukcesu!

- Zeszyt jest po to, żeby się z niego uczyć! Co jak się nie doczytasz z niego ani słówka?

Niestety ta jednostka ma rację - to niebagatelne. W zeszycie zwykle znajdziemy informacje niezbędne, a nie drugorzędne jak w podręczniku, który zawiera je obie. Warto nawet w następnym roku szkolnym poprzeglądać stare.

Wiadomo jak powinno się prowadzić zeszyt. Czy na pewno? Skąd w takim razie biorą się uwagi nauczycieli? Pytanie brzmi: Co zrobić by zeszyt błyszczał? Prowadź go estetycznie to zbyt ogólna rada. Mogą przydać ci się te wskazówki:

1. Rób odstępy między Lekcja, Temat i dalszym tekstem. Wyznaczaj akapity.

2. Podkreślaj ważne zdania, aby na pierwszy rzut oka widzieć na co masz zwracać uwagę.

3. Staraj się pisać dokładnie i starannie. W razie gdy nie będziesz czuł się na siłach poćwicz przepisując coś. Spróbuj używać jednego przyboru, aby różne odcienie nie zakłócały twojej koncentracji. 

4. Nie zapisuj nic na marginesie, chyba, że notatek dodatkowych. [Na przykład - Kartkówka 02.02.2021r., Zad. dom. str.18.]

5. Najlepiej zaopatrz się w zeszyt o należytej gramaturze, by później nie zamartwiać się przebijającym atramentem. Gdy nie masz takiej możliwości zmień przybór z pióra na długopis kulkowy.

6. Numeruj lekcje i pisz daty. 

7. Wyróżniaj [np. karteczkami samoprzylepnymi] poszczególne strony w zeszycie. Czasem zapisywana ilość wiadomości jest tak ogromna, że trudno się odnaleźć więc warto postawić na tą czynność. 

8. Zadbaj o Stronę Tytułową zeszytu. Spraw, by widoczne były na niej podstawowe dane - Imię, nazwisko, klasa [opcjonalnie adres]. Możesz to pominąć, jeśli na okładce zeszytu masz to napisane.


Czy biurko nadal istnieje?

Biurko to bardzo osobisty mebel. Odrabiamy tam, co mamy odrobić, relaksujemy się, opieramy o to w trudnych chwilach. Z tych właśnie powodów powinniśmy wiedzieć co na nim jest i nie składować na nim zbyt wielu rzeczy. Pamiątki, litry wód, stare talerze, tony papieru możesz przełożyć, tworząc miejsce do pracy. Świadomość, że je masz pozytywnie wpłynie. 

Zastanawiasz się, co powinno się znaleźć na biurku? Oto nasza propozycja:

1. Urządzenie elektryczne, o ile z niego korzystamy.

2. Lampa, lub przyrząd dający odpowiednie naświetlenie. Aby nie musieć wytężać wzroku, ponieważ może to skutkować słabym wzrokiem w późniejszych dniach.

3. Coś do pisania, ołówek, cienkopis, długopis, kredka. Aby móc szybko coś zanotować, w razie takiej potrzeby.

4. Coś do picia, woda, sok, lemoniada. [Na wszelki wypadek, trzeba regularnie wymieniać.] Aby zaspokoić głód i pragnienie.

+ rzecz od siebie

Pod pojęciem ,,rzecz od siebie'' rozumiemy rzecz, którą samemu postawisz na biurku i z sentymentu, albo czegoś innego będziesz chciał ją na nim zostawić. Dla jednej osoby będzie to papierek po landrynce, dla innej obraz, więc nie warto tego określać.


Plecak pełen dziwactw oddziałuje jak bomba atomowa?

Plecak, czy torba służy do przechowywania przedmiotów, mogących utrzymać cię przy życiu w trakcie bycia w szkole, studiach, później pracy. Ładujemy tam zapas jedzenia na tydzień, o podręcznikach i zeszytach nie wspominając. Mimo to raczej zawsze odnajdziemy tam miliard chusteczek, oraz innych ciężkich rzeczy. Wtedy jest zupełnie jak bomba atomowa. Wybucha - za dużo się w nim dzieje. My, z troski o niego też wybuchamy pakując się. Widzimy masę możliwości, pomijając rzecz jasna najważniejszą. Do głowy nam nie przyjdzie, że większość zawartości plecaka możemy wypakować bez konsekwencji [oprócz tego, że będzie lżejszy]. Zapobiegnij temu, by ten proces stał się długotrwały i codziennie opróżniaj plecak. Nie chodzi tu o to, żeby skarżyli się rodzice, że czegoś zapomniałeś. Bynajmniej. Mają zauważyć jedynie to, iż jakimś cudem plecak waży mniej!



Na dzisiaj to tyle! Dawka optymizmu spełniona, mamy nadzieję, że wynieśliście coś z tego postu i zaczniecie stosować nasze metody, szkolne triki i zaradzicie nieskomplikowanym, ale uciążliwym problemom!

Koniecznie dajcie znać w komentarzach co sądzicie o naszych radach!


Do zobaczenia wkrótce - W imieniu Optyki Optymistów - Z


Komentarze

Prześlij komentarz